Wat is en kan Google Analytics in het kort?
Google Analytics is een zeer krachtige tool die websitebeheerders in staat stelt het gedrag van websitebezoekers te analyseren en hier vervolgens optimalisaties op af te stemmen. Google ontwikkelt deze tool doorlopend, met als meest recente versie Google Analytics 4.
Je kunt er onder meer in zien hoeveel bezoekers de website hebben bezocht, hoe zij deze website hebben gevonden, welke pagina's zij bekijken, en nog veel meer. Verkoop je producten via een webshop? Dan kan Google Analytics gemakkelijk laten zien welke producten het meest worden gezocht, bekeken, aan de winkelmand worden toegevoegd, en worden gekocht. Daarnaast kan Google Analytics nog veel meer, dus biedt het ongetwijfeld vele voordelen.
Het mooiste van alles? Google Analytics biedt dit allemaal gratis aan. Het moet alleen even geïnstalleerd worden. Dit heb ik al bij heel veel bedrijven gedaan en is dus relatief snel en daardoor goedkoop te doen.


Wanneer is Google Analytics 4 ondersteuning nodig?
Maakt jouw website alleen nog gebruik van Universal Analytics? Stap dan zo snel mogelijk over naar Google Analytics 4, want:
- Universal Analytics stopt per 1 juli 2023 met data meten en historische data zal vanaf 1 januari 2024 zelfs worden verwijderd.
- Hoe eerder je overstapt, hoe eerder je begint met data meten. Dit is essentieel wanneer je cijfers wilt vergelijken met het jaar ervoor.
- Instellingen als data retentie, traffic filtering, cross domain tracking, en meer.
- Events specifiek voor jouw website als contactformulieren en belangrijke buttons.
Hoe ziet de GA4 implementatie er uit?
Om de Google Analytics 4 implementatie zo goed en snel mogelijk op te kunnen leveren, heb ik een zeer zorgvuldig proces uitgeschreven. Deze lijkt op het eerste oog misschien ingewikkeld en lang, maar dat valt in de praktijk meestal heel erg mee.
Bij nieuwe samenwerkingen begin ik altijd met een aantal simpele vragen over jouw bedrijf, diens doelen, en verwachtingen. Uit ervaring weet ik dat dit helpt om direct de juiste scope te definiëren en extra werk of teleurstelling achteraf te voorkomen.

De belangrijkste voordelen van GA4
Google Analytics 4 is al enige tijd te gebruiken en de vervanger van Google Analytics ‘Universal’. Google Analytics 4 biedt verschillende voordelen vergeleken met de oorspronkelijke Universal Analytics. Een kleine selectie hiervan zijn de volgende:
- Samen laten komen van data uit zowel web als app
- Een geheel nieuw 'event driven' data model
- Meer oog voor privacy van de bezoeker
- Maakt gebruik van machine learning voor geavanceerde analyses
- Google Analytics werkt naadloos met bijvoorbeeld Google Ads
Ja, ondersteun mij bij het instellen van GA4
Ben je overtuigd geraakt van Google Analytics 4 en wil je zo snel mogelijk beginnen met het verzamelen van waardevolle data? Vul onderstaand contactformulier in en ik leg in een persoonlijk en geheel vrijblijvend adviesgesprek graag uit wat de mogelijkheden zijn.

Jouw digital analytics expert, on demand.
✓ Flexibel inzetbaar wanneer het jou uitkomt
✓ De beste kwaliteit voor een eerlijke prijs
✓ Samenwerkingen met de beste experts in het veld
Contact
- Mail@michaeltpas.nl
- +31634197948
- KvK: 76137759